CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

tisdag, april 22, 2008

Inga fler Flaxpellebesök, tack..

Vi har ett kallutrymme på övervåningen, som går längs med ena långsidan av huset.
För att komma in i det utrymmet måste man gå in via klädkammaren i Hermans blivande rum.

Idag när jag och Herman låg och sov förmiddag så vaknade jag av något.
Det lät som om någon tassade omkring i väggen! Och plötsligt hördes det ett fasans fladdrande och flaxande därifrån också!
Gick för att kolla läget.
Öppnade försiktigt dörren till kallutrymmet.
Och jäklar i min låda vilken fart det blev på det där som flaxade!
Snabbt som ögat stängde jag dörren igen och ringde Jocke.

Vi kom fram till att det bästa var nog att öppna fönstrena i rummet på vid gavel ochsen öppna dörrarna till klädkammaren och kallutrymmet.
Gjorde så, och snabbare än Lucky Luke var jag ute ur rummet igen.
Men nyfiken som jag är hade jag en liten springa öppen, så jag kunde se när flaxpellen flög ut.
(vid det här laget hade ju självklart Herman vaknat och undrade väl vad jag pysslade med)

Hörde hur det började tassa runt i klädkammaren.
Flaxpellen hade tydligen inte särskilt bråttom ut i friheten...
Jag väsnades lite och då blev det fart på kräket!
Genom dörrspringan ser jag hur en kaja flyger ut. Och sen en till!
Vad fasiken?? TVÅ???
Inte undra på att det väsnades så!

Väntade en liten stund för att försäkra mej om att det inte kom utflygandes något mer, innan jag gick och stängde fönstrena igen.

Så i eftermiddag blir det Jocke som får krypa in i kallutrymmet för att täppa till det hålet som kajorna antagligen hittat och krypit in i.
Jag tänker inte göra det..
Tänk om det ligger en fågel i bakhåll, som bara väntar på att attakera mej?!

Nä, nu ska jag gå och väcka Herman innan det är dags att göra lite mat till oss.

2 har lämnat spår..:

Tina Högman sa...

Du borde väl känt dej van vid sånt, eftersom det var ett väldans beklagande när du sov över i vårt gästrum med öppen spis inklusive kajbo...:-D

Trollmor sa...

Vi har öppenspis i sovrummet (!)och en vinter drog det så kallt där igenom så vi ställde en skiva framför...så en natt vaknade jag av att det liksom knackade lite försiktigt nånstans...och så hördes et fasligt faxande...på morgonen taog vi bort skivan, och där satt en ytterst förnärmad kaja...som tog ett varv i sovrummet innan den flög ut genom fönstret...