CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

tisdag, maj 22, 2007

Vaddå lång???

Bakade en kaka häromdan.
En sån där långpannekaka..

Och då började jag fundera..
Varför heter det så?
Långpanna alltså??
Lång jämfört med vaddå??
Inte ugnen i alla fall, för där passar den ju som handen i handsken!

Om man inte har väldigt stora händer och väldigt små handskar..
Då passar de ju inte..
Men om man har handskar som passar handen, då passar de ju som handen i handsken!

Och så är det med min långpanna. Den passar perfekt i ugnen..
Så varför heter det då långpanna??
Nån som har nån teori??

6 har lämnat spår..:

Tina Högman sa...

Om man jämför med en panna är den ju rätt lång...

Suss sa...

ja.. det e klart..

Anonym sa...

Lång kanske är tiden?
Det tar längre tid att baka en sån än en liten kaka...Hmmm
Själv är jag en virrpanna..å inte särskilt lång...
Kram / Beekay

Anonym sa...

Enkelt, En långpanna passar i ugnen för om du gör en kortpanna ramlar den till botten...
Öööhhhh.
Du har planterat det viktigaste frö som finns.
Herman.
Herr man..?
Om det blivit en flicka??
Fast jag gillar namnet.
Det är macho på nåt vis.
Lenart

Suss sa...

Beekay: Ja, det är juen teiri det e klart..

Lennart: Ööööhh.. Ja.. Just det.. :-)
Hade det blivit en tjej hade vi inget namn.. Hade inte kommit på något bra flicknamn som båda gillade! Så det var ju tur att det blev en Herman!:-)

Anonym sa...

Hmm, kanske för att... nä, jag vet inte. Får tänka mer på saken helt enkelt!! Men bra då kanske jag får ur snapsvisan ur hjärnan som jag gått och sjungit på hela dagen (förstår inte ens varifrån den kom)!!